تفاوت پلی استیشن 4 اسلیم با پلی استیشن 4 پرو

تفاوت پلی استیشن 4 اسلیم با پلی استیشن 4 پرو

وقتی نام یک کنسول بازی می آید، اکثریت قریب به اتفاق جوانان امروزی ناخودآگاه به یاد پلی استیشن و بازی های خاطره انگیز آن می افتند.

سونی دو دهه قبل با ورود به صنعت بازی های رایانه ای از همان ابتدا تبدیل به یک نام معتبر در این عرصه شد. تجربه موفق کنسول پلی استیشن، چند سال بعد نسل دوم آن را با تجربه ای به مراتب موفق تر رقم زد. کنسول پلی استیشن 2 پایان راه نبود و کنسول پلی استیشن 333 نیز راه روشنی که سونی آغاز کرده بود را ادامه داد.
در سال 2013 با ورود به عصر کنسول های نسل هشتمی، سونی به عنوان یکی از بازیگران اصلی این صنعت، از کنسول پلی استیشن 4 پرده برداشت. پلی استیشن 4 تمام شرایط لازم برای موفقیت در بازار کنسول های بازی را دارا بود. بهره مندی از سخت افزار به روز، بازی های اختصاصی جذاب و فراوان، توجه به نیازهای کاربران و رفع ایرادات نسل های قبلی، مقدمات موفقیت کنسول پلی استیشن 4 در بازارهای جهانی را فراهم کرد.
تجربه نشان داده سونی معمولا بین نسل های مختلف کنسول پلی استیشن، یک فاصله زمانی 5-6 ساله را در نظر میگیرد. فاصله زمانی 5-6 ساله برای معرفی دو کنسول تصمیم عاقلانه ای است اما سرعت رشد تکنولوژی به حدی زیاد است که یک کنسول تا چند سال توان رقابت در میدان را نداشته باشد. از همین رو پدیده ای جدید با نام کنسول های میان نسلی شکل گرفتند تا خلاء مابین کنسول های دو نسل را با تغییرات کوچک و ضروری پر کنند.
سونی سه سال پس از معرفی کنسول پلی استیشن 4، دو کنسول از همین خانواده با نام های پلی استیشن 4 Slim و پلی استیشن 4 Pro را معرفی کرد. همانطور که از نام این دو کنسول نمایان است، پلی استیشن 4 اسلیم نسخه باریک و کوچکتر شده کنسول پلی استیشن 4 است و کنسول پلی استیشن 4 پرو نیز در نقش نسخه حرفه ای و ارتقا یافته پلی استیشن 4 ظاهر خواهد شد.
تفاوت دو کنسول پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو در نگاه اول به اندازه و ابعاد آنهاست. ابعاد 265×39×28888 میلی متری نسخه اسلیم در مقایسه با 295×55×327 میلی متری نسخه پرو تفاوت قد و قواره این دو کنسول را با هم آشکار میسازد. علاوه بر ابعاد وزن پلی استیشن 4 اسلیم با 2.1 کیلوگرم بسیار سبک تر از پلی استیشن 4 پرو با 3.3 کیلوگرم است. ابعاد بزرگتر PS4 Pro سبب شد تا سونی برای زیبایی بیشتر از طراحی سه طبقه ای استفاده کند. در حالی که PS4 Slim ساختاری دو طبقه ای دارد.
در بخش طراحی یکی دیگر از تفاوت های دو کنسول پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو با یکدیگر پورت های خروجی آنهاست. در کنسول PS4 Slim سونی 2 پورت USB 3.0 و خروجی های AV و HDMI نسل 1.4 را در دسترس کاربران قرار داده، اما در کنسول PS4 Proo تعداد پورت های USB 3.0 به سه عدد و پورت HDMI به نسل 2.0 ارتقا یافته است.
اما از ظاهر دو کنسول که بگذریم، باطن پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو تفاوت های این دو را بیشتر مشخص میکند. یکی از تفاوت های این دو کنسول با هم هارد داخلی آنهاست که پلی استیشن 4 اسلیم در دو نسخه 500 گیگابایت و 1 ترابایت موجود است، در حالی که پلی استیشن 4 پروتنها در یک نسخه 1 ترابایتی عرضه میشود. اما اصلی ترین وجه تمایز این دو کنسول در قدرت پردازنده های آنهاست. کنسول پلی استیشن 4 اسلیم از پردازنده ای 8 هسته ای قدرت گرفته است. این پردازنده که Jaguarr نام دارد، یکی از پردازنده های معروف دنیا است که توسط AMDDD توسعه یافته است. این چیپست قدرت محاسباتی بسیار بالایی داشته و در مقیاس با چیپست های عادی که بر روی لپتاپ ها و رایانه های شخصی به کار گرفته میشود، با قدرت بسیار بیشتری تمام نیازهای کاربران را برطرف میسازد. در بحث گرافیک نیز، سونی در کنسول پلی استیشن 4 اسلیم از گرافیک قدرتمند کمپانی AMD بهره گرفته است، که قدرت محاسباتی 1.84 ترافلاپ را برای کاربران فراهم می آورد و به سادگی از پس بازی های روز دنیا برمی آید.
اما در کنسول پلی استیشن 4 پرو ماجرا متفاوت است. در این نسخه نیز سونی از چیپست های 8 هسته ای Jaguar کمپانی AMDDD بهره گرفته است، اما فرکانس پردازنده افزایش یافته است. در بخش چیپ گرافیکی نیز سونی حسابی سنگ تمام گذاشته است. با تست های به عمل آمده، کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro با قدرت محاسباتی 4.2 ترافلاپ توانسه است بسیار بهینه تر از نسل قبل عمل کند.
کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro در بحث پردازش های سنگین نیز بسیار بهینه تر از نسخه اصلی عمل میکند و با توجه به ساختار جدید خود و فن های قدرتمندی که برای آن در نظر گرفته شده است، کمتر گرم میشود. البته در بحث مصرف برق با توجه به سخت افزار بسیار قدرتمندتر این کنسول، باید انتظار مصرف برق بالاتری را داشت، که امری طبیعی است و باید آنرا پذیرفت.
در بخش نرم افزاری نیز به دلیل پشتیبانی رسمی کنسول PS4 Pro از خروجی 4K و پخش بازیها با کیفیت خارق العاده 4K HDRRR ، سونی یکسری امکانات ویژه نرم افزاری بیشتر را برای کنسول PS4 Pro در نظر گرفته است. در حال حاضر تمامی بازی های موجود برای کنسول پلی استیشن 4 اسلیم بر رویPS4 Pro نیز اجرا میشوند و بیشتر کمپانی های بزرگ دنیا با ارائه بروزرسانی های بزرگ و کوچک سعی کرده اند بازی های خود را به استاندارد 4K HDRR مجهز کنند، اما هنوز هستند برخی بازی هایی که با این قابلیت سازگاری کامل ندارند. سونی برای سازگاری چنین بازی هایی یک سیستم پیشرفته را تحت عنوان Boost Mode برای کنسول PS4 Pro در نظر گرفته است، که در صورت فعال شدن باعث بالاتر رفتن نرخ فریم در بازی هایی که به قابلیت 4K HDRRR مجهز نیستند میشود و کاربر میتواند حدأکثر لذت را از بازی های خود ببرد.

همانطور که از تفاوت های این دو کنسول مشخص است، سونی پلی استیشن 4 اسلیم را با مشخصات نسخه معمولی پلی استیشن 4 ، اما در طراحی جدیدتر و پلی استیشن 4 پرو را به عنوان نسخه ارتقا یافته پلی استیشن 4 با چند تغییر در ظاهر و سخت افزار پیش روی ما گذاشته است. بین این دو کنسول غیر از تفاوت هایی که در بالا اشاره کردیم، تفاوت دیگری وجود نداشته و تمامی بخش ها مثل کنترلر، بلوتوث، رم و ... که در بالا به آن اشاره ای نشد با یکدیگر برابر هستند.

مشخصه پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو
پردازنده 8 هسته ای Jaguar ساخت AMD 8 هسته ای Jaguar ساخت AMD
گرافیک AMD با قدرت محاسباتی 1.84 ترافلاپ AMD با قدرت محاسباتی 4.2 ترافلاپ
حافظه داخلی (هارد) 500 گیگابایت / یک ترابایت یک ترابایت
حافظه رم 8 گیگابایت GDDR5 8 گیگابایت GDDR5
ابعاد 265×39×288 میلی متر 295×55×327 میلی متر
وزن 2.1 کیلوگرم 3.3 کیلوگرم
USB 2 پورت USB 3.0 3 پورت USB 3.0
HDMI نسل 1.4 نسل 2.0
خروجی تصویر 1080p 4K HDR
بلوتوث 4.0 4.0
مصرف انرژی 165 وات 310 وات

ارسال نظر